Kiemelt koncertek


XXII. Lábatlani
Blues Fesztivál

2024.07.11-13.


Shemekia C
opeland
Little G Weevil
and his band

2024.07.17.


VIII. Zsámbéki
Blues Piknik
2024.07.26-28.


Pribojszki 50

2024.07.31.

Ajánlott albumok

Hobo Blues Band
Hobo Blues Band
Idegen tollak
Mojo Workings
Mojo Workings
Long Step
Alastair Greene
Alastair Greene
Alive In The New World
Mick Pini
Mick Pini
Backtrack
The Özdemirs
The Özdemirs
Introducing The Özdemirs
Layla Zoe
Layla Zoe
Nowhere Left To Go
The Holmes Brothers
The Holmes Brothers
State Of Grace
Buddy Guy
Buddy Guy
Blues Singer




Archívum

Magyar induló az European Blues Challenge-en
2019-03-31 | hír


2019. április 4-6. között ismét megrendezik az European Blues Challenge-et. A Portugáliában tartandó rendezvényen hazánkat a Ferenczi György és az 1ső pesti Rackák képviseli.

Az European Blues Uniont 2010-ben fesztivál- és koncertszervezők, klubok, blues magazinok, újságírók, fotósok, független lemezkiadók, rádióműsor-vezetők és zenészek egy csoportja hozta létre abból a célból, hogy a blues zene Európában reflektorfénybe kerüljön. Az elhatározás megvalósulása érdekében évről évre megrendezik az European Blues Challenge-et, mely eddig Németországban, Franciaországban, Litvániában, Belgiumban, Olaszországban, Dániában és Norvégiában került megtartásra, míg idén a portugál Ponta Delgada városa ad otthont neki. A versenyen huszonkét európai ország egy-egy zenekara indul, hazai színekben a Ferenczi György és az 1ső pesti Rackák méretteti meg magát. A három napos eseményen a koncertek mellett szakmai konferenciákat és vásárt is tartanak.

Az European Blues Challenge idei fellépői:
április 05.: Ferenczi György és az 1ső pesti Rackák (HU), Delta Blues Riders (PL), Black Cat Biscuit (BE), Rares Totu’s Midnight Sun (RO), Hilbert’s Problems (EE), The Smooth Gentleme (PL), Big Yuyu (ES), Geir Bertheussen Blues Express (NO), Manu Hartmann & the City Blues Band (CH), Richie Arndt Band (DE), Elise & The Sugar Sweet (FR)
április 06.: The Drive (IT), Tomislav Goluban Band (HR), Trainman Blues (DK), Kyla Brox Quartet (GB), Jo’ Buddy & Down Home King III feat. Nieminen (FI), Heavy Petrol (LU), Tony Bigmouth Pearson (SK), Sakis Dovolis Power Trio (GR), The Dynamite Blues Band (NL), Somerset Barnard Band (AT), Marino Valle Band (SE)

hoati


Blues24 néven non-stop rádióadás indult
2019-03-24 | beszélgetések


Az elmúlt napokban útjára indult az első hazai blues rádió, amely a több mint száz éves műfaj teljes palettáját felölelve éjjel-nappal válogatott blues zenét sugároz. A Blues24 rádió tematikus struktúrában, megadott műsorrend szerint sugározza a bluest, a különféle zenei stílusok között mindenki könnyen megtalálhatja a neki legjobban tetsző műsorokat. Az alábbiakban Kovács József szerkesztő és ötletgazda mesél az interneten fogható rádióadásról.



A Blues megálló című műsorod 2013-ban indult útjára a Poptarisznya.hu internetes rádióadón. Honnét jött az ötlet ehhez?
Akkor már javában írtam A blues története a kezdetektől napjainkig című könyvemet, és úgy gondoltam, hogy az évek során felhalmozódott ismereteimet és zenei anyagomat megosztom a blues műfajának kedvelőivel. A blues zenével a hazai médiában rosszabbul bántak, mint a mesebeli mostohagyerekkel, és akkor adott volt a lehetőség, hogy a Poptarisznya.hu internetrádió munkatársainak támogatása mellett csütörtöki napokon főműsoridőben megkezdhessem a Blues megálló rendszeres adását. Azóta 294 héten minden csütörtökön új műsorral jelentkezem az adásaimmal, és ha nem is az FM hullámhosszain, de legalább az interneten keresztül a blues-zal egy kis színfoltot tudok vinni a hazai zenei palettába.

Régóta foglalkoztatott Téged, hogy a Blues megálló mellett 24 órában működő rádióadást indíts. Ez végül a közelmúltban megtörtént. Milyen nehézségekkel kellett megbirkóznod a tervezés és kivitelezés során?
Ehhez meg kellett szereznem a Poptarisznya.hu internet rádió tulajdonosainak elvi támogatását és nem utolsósorban anyagi hozzájárulását, mert egy rádió működtetése bizony sok pénzbe kerül. Egy új csatorna beindítása csak növeli a költségeket mind az egyszeri gyártás, mind pedig a napi működtetés során. Biztosítani kellett egy olyan szerver kapacitást, ahol ki lehet alakítani egy nagyobb méretű lemez tárhelyet, reklámstúdióban magyar nyelvű spotokat kellett legyártatni és ki kellett dolgozni a műsorrendnek megfelelő szoftver programot, amely akkor és azt játssza az adásban, ami elő van írva.

Hogyan épül fel a műsorfolyam? Hallható élő adás is?
A Blues24 rádió tematikus struktúrában, előre megadott műsorrend szerint sugározza a bluest, így a különféle zenei stílusok között mindenki könnyen megtalálhatja a neki legjobban tetsző műsorokat. Az adásban helyet kapnak az archív, az 1920-as, 1930-as években készült lemezek, és a legfrissebb kiadású kortárs zenei felvételek is. Oldies, azaz régi lemezfelvételek címmel napi egyórás adásban a legrégebbi blues dalokat sugározzuk. Ugyancsak napi egy óra műsoridőt kapnak a magyar előadók által készített lemezfelvételek, az akusztikus-, country- és folk blues albumok, külön egyórás programban a blues-rock lemezek, és megint külön egy órában a legújabb lemezek kerülnek bemutatásra. A blues műfajának legnagyobb, ikonikus alakjai által készített lemezfelvételekre napi két óra műsoridőt szentelünk, és ugyancsak napi két órában kerülnek bemutatásra a modern- és a világ minden tájáról érkező kortárs blues felvételek, amelyekben megmutatkozik a blues zene sokszínűsége. Éjszakánként a halkabb, lassúbb tempójú, hangulatos blues zenék nyújtanak egy kis lazulást és kikapcsolódást. És aki mindenből szeretne egy vegyes zenei összeállítást hallgatni, annak a Mix zenei műsorainkat javasoljuk.
Ezen kívül a Blues24 rövid betekintést ad a testvérműfajok, a jazz, a rock & roll, ill. a rockabilly zenei világába is. Az egyórás műsoridőben sugárzott jazz, valamint a korábban említett, napi egy órában sugárzott legújabb lemezfelvételek is heti rendszerességgel frissítésre kerülnek. A frissítésekről a www.facebook.com/bluesmegallo  oldalon adunk híreket.
A rádióban élő adás is hallható, mert a Blues24 csütörtökönként este 8-tól átveszi a Blues megálló élőadását, amelyet a következő hét folyamán más-más időpontokban megismétel.



Mennyi idődet foglalja le a Blues24 műsor szerkesztése? Van ebben segítséged?
A műsor zenei szerkesztését egyedül végzem el, a technikai jellegű dolgok megoldásában a Poptarisznya munkatársai, Hajcser Attila és Popovics László nyújtanak nekem segítséget.
A blues megálló csütörtöki adása és az új Blues24 rádió heti kb. két teljes munkanap elfoglaltságot jelent, mert a zenei anyagok felkutatása, előzetes meghallgatása és a műsorok összeállítása, szerverre való feltöltése, cseréje sok időt vesz igénybe. Különösen fontos és időt igénylő a zenék meghallgatása és kiválogatása, hogy a több tízezernyi blues felvétel közül mely dalok kerüljenek adásába, mert a Blues24 rádió a legjobb blues felvételekkel szeretné szórakoztatni a műfaj szerelmeseit, és azok számára is vonzó, igényes zenét kíván sugározni, akik zenei műfaj ismerete nélkül csak kikapcsolódásra, szórakozásra vágynak.
A Blues24 adással kapcsolatos információk, hírek, frissítések a Blues megálló évek óta működő Facebook oldalán jelennek meg.

Egy ilyen adás fenntartása költségekkel jár. Vannak támogatóid, akiktől segítséget kapsz?
A Blues24 rádió a Poptarisznya.hu 24 órán át, non-stop zenét sugárzó internetes rádióadás legújabb gyermeke, amely a régi idők nagy slágereit játszó nagytestvér, az Oldies non-stop zenecsatorna mellett a Poptarisznya zenei kínálatába illeszkedően annak zenei palettáját gazdagítja, emellett olyan zenéket is sugároz, amelyek más hazai csatornákon nem hallgathatóak. A rádióadás működésében, fejlődésében továbbra is a felmerülő költségek jelentik a legnagyobb akadályt. Az internetes rádiók mindig sokkal hátrányosabb helyzetben vannak a divatos mainstream FM rádióadókkal szemben, mert ide nem özönlenek hirdetések. A Poptarisznya saját erőforrásaiból egyelőre „csak” a Blues24 rendszeres adásának beindítására tellett. Vannak elképzeléseink a Blues24 rádió további fejlesztéséről, pl. több élő műsor indításáról, de ezek megvalósításához jelentősebb pénzeszközökre lenne szükség, ám ezzel kapcsolatban nem tudok konkrétumokat mondani.

A blues története a kezdetektől napjainkig címmel köteted 2017-ben jelent meg a Kossuth Kiadó gondozásában. Milyen visszajelzéseket kaptál a könyvvel kapcsolatban? Mennyi fogyott belőle?
Az eladott példányszámok alakulásáról rendszeres tájékoztatást kapok a Kossuth Kiadótól, így elmondhatom, hogy a megjelenése utáni másfél év alatt a kiadott darabszám mintegy kétharmada már vevőre talált. Az olvasóktól elektronikus formában és személyes találkozások során is kaptam visszajelzéseket, melyek alapján nagy örömmel mondhatom, hogy a könyv fogadtatása rendkívül kedvező. Azok a blues kedvelők, akik már olvasták a kötetet, a Blues24 rádió adásában meghallgathatják a könyvben szereplő neves előadók legjobb felvételeit.

hoati


Gaye Adegbalola: The Griot
2019-03-17 | kritika


Gaye Todd a virginiai Fredericksburgban született és nőtt fel. A középiskola befejeztével a bostoni egyetemen biokémikusi diplomát szerzett, egy ideig bakteriológusként dolgozott. Az egyetemi évei alatt emberjogi harcossá vált, nevét ekkor Adegbalolára változtatta. Polgári pályája során tevékenykedett még tanárként, 1992-ben a Virginia State Teacher Of The Year címmel jutalmazták. A zene mindig közel állt hozzá, csakúgy, mint a szüleihez: édesapja pedagógusként dolgozott, mellette jazz zenész is volt, míg édesanyja mindig hazavitte a régi lemezeket, amit a munkahelyén a zenegépből lecseréltek. Gaye 1984-ben barátnőjével, egyben gitártanárával, Ann Rabsonnal létrehozta a Saffire - The Uppity Blues Women zenekart. Eleinte duóként léptek fel, majd a több hangszeren kitűnően játszó Andra Faye McIntosh belépésével trióvá alakultak. Kilenc albumukat jelentette meg az Alligator Records, ezek többsége a chicagói lemezcég legkeresettebb, a legnagyobb eladási darabszámú kiadványai lettek. A zenekar huszonöt évnyi közös zenélést követően 2009-ben feloszlott. Az idén hetvenötödik életévét betöltött előadó első szólólemezét még 1999-ben adta ki, melyről a Middle Aged Blues Boogie című szerzeményt W.C. Handy Awards díjjal jutalmazták. Aktuális anyaga, a The Griot a Bob Margolin és Richard Rosenblatt által alakított VizzTone Label Group gondozásában látott napvilágot. A griot afféle modern kori trubadúr és énekmondó, a napi hírekről és a történelmi múltról egyaránt hallhatunk tőle. Adegbalola kellő élettapasztalattal rendelkezik, hogy betöltse ezt a szerepet. Az album javarészt a saját dalait tartalmazza, ezek a szexizmus, a szegénység, a szennyezés, a szerelem, az önteltség, a szabadság és az árulás témáival foglalkoznak, mindezt Gaye védjegyeként ismert észjárásba és bölcsességbe csomagolva. A több hangszeren játszó Jeff Covert volt fő társa a lemezen, mellette zongora, tamburine, cselló és fúvósok tették színesebbé a hangzást.

VizzTone Label Group, 2019

hoati


Tomislav Goluban: Chicago Rambler
2019-03-10 | kritika


Tomislav Goluban 1997-ben kezdett szájharmonikázni Sonny Terry, Slim Harpo, Paul Butterfield, Gary Primich és Kim Wilson hatására. A Little Pigeon's ForHill Blues zenekart 2001 decemberében alakította meg, mivel szerette volna megismertetni a country bluest hazájában. Trió formációban négy évig zenéltek, majd négyfősre bővült a csapat. Ekkor már Tomislav Goluban & Little Pigeon's ForHill Blues néven játszottak. A horvát herflis 2005-ben részt vett a trossingeni World Harmonica Festivalon, ahol negyedik helyezést ért el, majd négy év múlva az International Blues Challenge-en. Ez utóbbi útja során ellátogatott a legendás Sun Studio-ba, ahol két óra leforgása alatt öt dalt rögzített, amik alapját adták a $200 SUN Memphis Album címet viselő szólólemezének. Négy éve Nebojse Buhin társaságában a 2012-ben eltávozott Drazen Buhin emlékére készített lemezt. A tavaly piacra dobott Velvet Space Love Tomislav új oldalát mutatta be, hiszen a Toni Staresinic-csel közösen rögzített anyagon a blues az elektronikus zenével került házasításra. Sorban tizedik lemeze, a Chicago Rambler a chicagói Joy Ride Studio-ban került feljátszásra. Az albumon Eric Noden gitáros, E.G. McDaniel basszusgitáros és Kenny ’Beedy Eyes’ Smith dobos közreműködött, de Joe Filisko szájharmonika játékát is hallhatjuk két számban (Bag Full Of Troubles, Little Pigeon). A repertoár az Isel budem v kleticu (I Will Go A My Cottage) című tradicionális horvát népdalt leszámítva csakis Goluban saját szerzeményeire épül. A megbocsátásról szóló, 12/8 ütemű Locked Heartben egyértelműen tetten érhető Jimmy Reed és Slim Harpo hatása. A Jerry Ricks On My Mind Philadelphia Jerry Ricks tiszteletére íródott, a nóta két verzióban is felcsendül. A tradicionális blues kiválósága az élete utolsó éveit a horvátországi Kastav városában töltötte, ott is helyezték végső nyugalomra. Az One Way Tickethez animációs videoklip készült. A dal azt boncolgatja, hogy mindenki élete fordulóponthoz érkezhet, amikor el kell dönteni, van-e bátorságunk a megszokást és biztonságot feladni, az ismeretlent és bizonytalant választva. Tomislav Goluban régi vágya teljesült a Chicagóban rögzített lemezzel, míg mi egy nagyszerű albummal lettünk gazdagabbak.

Spona, 2019

hoati


A Rolling Stones kubai koncertje a Pólus Moziban
2019-03-03 | hír


Március 14-én a Rolling Stones Havana Moon című koncertfilmjével folytatódik a Pólus Mozi Rock Klub vetítéssorozata. A vetítés előtti felvezető beszélgetés vendége Horváth Charlie rock, jazz és blues énekes.

A Rolling Stones 2016 tavaszán Dél-Amerikában turnézott, az América Latina Olé elnevezésű koncertkörút csúcspontja több szempontból is a turnét záró havannai fellépés volt. A világ számtalan országában megfordult, több mint ötven éve működő együttes első alkalommal kapott meghívást Kubába, ahol a korábbi évtizedekben zenéjüket ideológiailag problémásnak tartotta a vezetés. A nagyszabású koncertre rengeteg hazai és külföldi rajongó utazott Havannába. A kubai főváros Coliseo de la Ciudad Deportiva nevű arénájában és a körülötte lévő területeken összesen mintegy 1 millió ember hallgatta a koncertet, ami örökre beírta magát minden idők legnagyobb rockkoncertjei közé.
A kirobbanó formában színpadra lépő Mick Jagger, Keith Richards, Ron Wood és Charlie Watts 18 dalt adott elő a hatalmas videófalakkal bővített színpadon. A történelmi jelentőségű koncertet teljes hosszában rögzítették, majd az eseményről Havana Moon címmel mozifilm készült a Grammy-díjas Paul Dugdale rendezésében. A két órás koncertfilm többek között olyan klasszikus slágereket vonultat fel, mint a Jumpin' Jack Flash, az It's Only Rock 'n Roll, a Gimme Shelter, a Brown Sugar és elmaradhatatlan Satisfaction.
A koncertfilmet 2016-ban, a világpremierrel egy időben Magyarországon is bemutatták. Most egyetlen alkalomra visszatér a mozivászonra: a rocktörténeti klasszikusokat felvonultató Pólus Mozi Rock Klub következő kiemelt eseményén, 2019. március 14-én 19:00 órakor vetítik. A koncertfilm előtti felvezető beszélgetés vendége Horváth Charlie zenész, Liszt Ferenc-díjas rock, jazz és blues énekes, akivel Gerebics Sándor filmrendező, rádiós műsorvezető beszélget a koncert jelentőségéről és a Stones hatásairól a hazai könnyűzenére.

A Rock Klub vetítésre jegyek kaphatók a Pólus Mozi jegypénztárában és honlapján. Részletek: http://poluscentermozi.hu