Kiemelt koncertek


XXII. Lábatlani
Blues Fesztivál

2024.07.11-13.


Shemekia C
opeland
Little G Weevil
and his band

2024.07.17.


VIII. Zsámbéki
Blues Piknik
2024.07.26-28.


Pribojszki 50

2024.07.31.

Ajánlott albumok

Hobo Blues Band
Hobo Blues Band
Idegen tollak
Mojo Workings
Mojo Workings
Long Step
Alastair Greene
Alastair Greene
Alive In The New World
Mick Pini
Mick Pini
Backtrack
The Özdemirs
The Özdemirs
Introducing The Özdemirs
Layla Zoe
Layla Zoe
Nowhere Left To Go
The Holmes Brothers
The Holmes Brothers
State Of Grace
Buddy Guy
Buddy Guy
Blues Singer




Archívum

Megjelent a Red One House zenekar első videóklipje, amely kézbe is vehető
2020-11-28 | hír


­A szokásoktól eltérően idén szeptember végén rendezték meg a 16. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivált. A Magyar Képregény Szövetség által szervezett vasárnap délelőtti program első vendége a Red One House zenekar volt. Az idén két utcazenei fesztivált (ceglédi, angyalföldi) megnyert veresegyházi blues-rock banda az alkotókkal közösen mutatta be képregényét, és az abból készült videóklipet, ami egy lehetséges alternatívát kínál a képregények zeneipari felhasználását illetően. A beszélgetés résztvevői nemcsak magát a produktumot, hanem a munkafolyamat egyes részeit is felfedték a járványügyi helyzet miatt korlátozott létszámú közönség előtt.



Az együttes képregényéhez az alapot a tavaly megjelent kislemezükön, a Minden létben két kanálon található Tolom a nőt című daluk adta. A képregény egy hokum történetet tartalmaz, amelyben a főhős egy stoppos, akinek a különös kaland végén bekötik a fejét. A hokum műfajra jellemző kétértelmű, pikáns dalszöveghez jól illeszkedő komikus vizuális világot Madarász Gergely teremtette meg. A képregényhez egy CD-t is mellékeltek, így aki megvásárolja azt, egy komplett klipet vehet a kezébe.
­


A már kész kiadvány adta az újabb ötletet az a zenekarnak egy valódi szöveges-animációs videóklip elkészítéséhez, amelyet a Gerő András Péter ’Hex’ által fémjelzett Kill Monday Management valósított meg. A klip iránti legfontosabb elvárás az volt, hogy a már meglévő képregény anyagából készüljön el, és ne egy teljesen új animációs videó jöjjön létre. Természetesen a dal instrumentális részeihez szükség volt néhány új rajzra, de ezek inkább színesítették a már meglévő történetet. A statikus képregény képkockái apró animációk, effektek és kameramozgások által kelnek életre a klipben. Az így elkészült, közel háromperces videó sok szórakoztató részletet tartogat a néző számára, ezért érdemes többször is megtekinteni.
­

Tóth János Rudolf: Muzsikus sors
2020-11-26 | hír


A napokban önéletrajzi kötettel jelentkezett Tóth János Rudolf, a hazai könnyűzenei élet egyik megkerülhetetlen alakja. A Muzsikus sors címmel megjelent könyvhöz két lemezt is mellékeltek: az egyik történeti áttekintés 1970-től indulva, sok, eddig kiadatlan, archív felvétellel, míg a másik album döntően a hetvenes évei elején járó zenész dalait tartalmazza. Az alábbiakban Tóth János Rudolf foglalja össze gondolatait a lemezekkel kapcsolatban.



A könyv nem valaminek a befejezése, hanem lezárása az eddigi dolgaimnak. Általában ha riport készül valakivel, akkor mindig a „mi történt”, és nem a „hogyan tovább” a kérdés. Mivel hetvenéves lettem, úgy gondoltam, hogy megírom a velem történteket, amire elég sokan biztattak, és segítettek is, amiben tudtak. De ha már könyv, úgy gondoltam, hogy ne csak a múltról, hanem a jelenről is szóljon. Ezért készült el a CD. És ha már CD, akkor legyen kettő. Az egyik a múlt darabkáit mutatja be azokkal a zenekarokkal, amelyekkel muzsikáltam különböző időszakokban. Ezen mindegyik dal zenéjét és szövegét én írtam, és én is éneklem őket. Az első szám egy Cyklon rádiófelvétel 1970-ből, aztán a Meteor Miért című, 1974-es dala következik. Majd jönnek sorban a Bergendy, a Hobo Blues Band, a Dioptrio, a Meeting Point és az Ütött-kopott Angyal nótái.  A Kex Remake csak egy lemezre állt össze, de a teljesség megkívánja, hogy benne legyen a felsorolásban. Hallhatóak még különböző live felvételek, így áll össze az egész. A CD címe Oldies but goodies? Vannak hangminőségi problémák, melyeket nem lehetett jobbá tenni, de a hetvenes évek eléggé távolinak tűnnek. A befejező dal az Ütött-kopott Angyal Muzsikus sors című száma, ami a könyv címe is egyben.
A második lemez a jelenkor, a CD az Ejnye címet viseli. Nem véletlenül. Ez kifejezhet meglepődést, kíváncsiságot és elutasítást is egyben. Olyan témákat vettem elő, amelyekről mindenkinek van tudomása, de elmennek mellette. Ilyen például a férjét halálba kergető nő (Lassan ölő méreg) vagy az anyanyelvét elfelejtő disszidens (Tört magyar ember). Ez utóbbi nótát tört magyarsággal énekelem. Az Európa sirató egy kesergő, siratom azt az Európát, ahol öt-hat évet éltem a családommal vándormuzsikusként. A Blues a bluesért kiállás a bluesért, mert sok olyan, valamikor a blues műfaját képviselő muzsikus van, akik elfogadják, hogy a blues eltűnőben van. Meg kell hallgatni a lemezt, és levonni a tanulságot.

A könyv 500 példányban jelent meg, beszerezhető a www.kulturbarlang.hu oldalon.

hoati


Idén online tartják meg a Gastroblues Fesztivált
2020-11-24 | koncertajánló


A 2020-as év a koronavírus-járvány jegyében vonul be a történelembe. Világszerte számtalan rendezvény elmarad, vagy rendkívüli körülmények között kerül megrendezésre. A kényszer szülte a koncertek online közvetítését is. Az immár huszonnyolcadik alkalommal megrendezésre kerülő paksi Gastroblues Fesztivál rendezői is figyelembe veszik a járványügyi rendelkezéseket, így az idei fesztivál az interneten és a tévében lesz követhető.



Az ez évi Gastroblues Fesztiválra december 4-én, 5-én és 6-án várják a közönséget. A pénteki napon, december 4-én Jimi Hendrix és Janis Joplin emlékkoncertekre kerül sor a már örökös résztvevőnek számító Tűzkerék xT, a Soulbreakers és az olasz Andrea Braido Band részvételével. Az estet a harmincéves jubileumát ünneplő Takáts Tamás Blues Band zárja.
Másnap elsőként a fennállásának huszadik évfordulójához érkezett, instrumentális zenét játszó Varga János Project mutatkozik be. Újra Pakson köszönthetjük Nathaniel Petersont, aki 2006-ban és 2013-ban már fellépett a fesztiválon a Twin Dragons együttessel. Ez lesz az utolsó koncertje Petersonnak: a Memphisben született muzsikus a visszavonulását korábbra tervezte, de szép emlékei miatt Paksra még eljön, és itt búcsúzik el a színpadtól. Az Angliából érkező Krissy Matthews gitáros, énekes és dalszerző tizenegy éves korában fedezte fel a blues zenét. Zenekarával szerte Európában több mint ezer koncertet adott, többek között John Mayall, Jeff Healey, Greg Almann, Joe Bonamassa és a Tedeschi Trucks Band társaságában. 2013-ban megjelent lemezének a szövegírója Pete Brown volt, aki a Cream részére is írt dalszövegeket. Az est utolsó fellépője, Pál Balázs Jenő sem ismeretlen a paksi közönség előtt. A rozsnyói származású zenész ezúttal újjáalakított együttesével, a Sexittel érkezik.
Vasárnap, december 6-án – a Nemzeti Összetartozás Évének keretében – a Kárpát-medencei Testvérvárosok Zenész Találkozójára kerül sor. A Gastroblues Fesztivál szervezőinek reményei szerint itt írják alá Paks és a vajdasági Zenta városa között a testvérvárosi szerződést. A házigazda Paksot Juhász Kitti, Galántát Szarka Tamás, Kézdivásárhelyt Gáspár Álmos, a Kormorán zenekar hegedűse, a kárpátaljai Visk települést Pál Eszter és Pál István ’Szalonna’, az új testvérvárost, Zentát pedig Fehér Nóra, a Kormorán énekesnője képviseli.
A koncertek a fesztivál hivatalos YouTube csatornáján lesznek követhetők, előzetes regisztráció nélkül, díjmentesen. A legnagyobb videómegosztón már most válogatott felvételek találhatók a korábbi évekből. A TelePaks Televízió jóvoltából a kistérség vételkörzetében is megtekinthető lesz élőben az esemény. További részletek miatt érdemes figyelemmel kísérni a www.gastroblues.hu honlapot és a rendezvény Facebook-oldalát.
A szervezők 2021 júliusának első hetében egy nagyszabású fesztiválon, kedvezményekkel és meglepetésvendégekkel várják a Gastroblues Fesztivál híveit és a paksi lakosokat.

hoati


Önéletrajzi könyv Tóth János Rudolftól
2020-11-18 | hír


Tóth János Rudolf a hazai könnyűzenei élet egyik legmeghatározóbb alakja. Játszott a Demjén-féle Bergendy zenekarban, a Hobo Blues Bandben, a Macskafogó című rajzfilmben pedig a Négy gengszter című dalhoz kölcsönözte a hangját. Jelenleg a Magyar Atomban, a Kex Remake-ben és a Meeting Pointban zenél, mellette zenetanár, a fiatal magyar gitárosok egyik fontos mentora. „Nemcsak a színpadon húzódik inkább a háttérbe, de a kamerák előtt is ritkán szerepel” – olvasható Tóthról, így némileg meglepő, hogy a napokban Muzsikus sors címmel önéletrajzi könyvvel jelentkezett. A 156 oldalas kötethez 2 db CD-t mellékeltek: az egyik történeti áttekintés 1970-től indulva, sok kiadatlan felvétellel, míg a másik album Tóth János Rudolf friss szerzeményeit tartalmazza, olyan zenészek közreműködésével, mint Zsoldos Tamás, Móré Attila, Gyöngyösi Gábor, Fekete István, Tóth Henrik, Petendi Tamás, Lee Olivér, Fejér Simon Pál és Szert Zsigmond. A lemezbemutatóval egybekötött könyvbemutató a koronavírus-járvány miatt elmarad, előreláthatólag tavasszal pótolják. A könyv lektora Hegedűs István volt, aki a fülszöveget is írta, amely az alábbiakban olvasható.

Úgy emlékszem, 1976 augusztusa lehetett, kötelező honvédségi szolgálatom mindennapjait morzsolgattam. Félidős katonaként zarándokoltam ki a hegyoldalba, a Tabánba, ahol kedvenc zenekarom, az akkor rendkívül népszerű Bergendy ontotta magából a dallamos, minőségi muzsikát. Slágergyáros billentyűsük ekkor már új ösvényeket taposott, „helyén” egy Zalaegerszegről érkezett fiatal, jellegzetes bajuszos, szemüveges, vékony testalkatú srác állt selyemszerű anyagból készült kezeslábasában. Ja, és nem a Hammond-orgona billentyűzetét túrta, gitáros lévén fekete Gibson SG hangszerén gyötörte a húrokat. Aki nem mellesleg a Latzin Norbert által magasra állított lécet is képes volt megugrani.
Aztán egy időre eltűnt, hogy jóval később a Hobo Blues Band színpadán lássam ismét. Úgy véltük, Tóth János Rudolf a helyére került. Hogyan is szólnak Deák Bill idevágó sorai? „Nyomjuk a bluest, és majd lesz valahogy…”
Ekkortájt egyszerű rockrajongóként álltam a közönség soraiban, és meredtem a színpadra. Janó játéka mindig lenyűgözött. Az a fajta játék, amelyet a mai napig áthat a veleszületett elegancia, és amelyet majd’ szétvetnek a belsejéből feltörő energiák. A műfaj, a ZENE iránti alázatát tanítani kellene. Ehelyett azonban ő tanította.
Arról álmodni sem mertem, hogy egyszer majd közelebbről is megismerhetem. Valamikor a kétezres évek elején, Kőbányán, a művház büféjében akadtunk össze. A koncert szünetében. Ő fellépőként, a Zenestúdió tanáraként, én pedig mint egyszerű közönség. Közvetlenségére jellemző, hogy a bárpultnál egy deci rum (akkoriban még ezzel élt, ma már rá sem néz az alkoholra), valamint részemről egy vodka-sör kombó kíséretében elevenítettük fel a régi szép, vagyis bergendys időket. Máig ható élmény számomra.
Később, a Rockinform újságírójaként azonnal rácsaptam első szólólemezére, örömmel írtam meg a kritikáját. Különböző koncerteken néha-néha találkoztunk, köszönés – ennyi.
Amikor 2014-ben Kisfaludy Andrástól mintegy derült égből villámcsapásként érkezett az egykori Kex-dalok újragondolásának, zenekari formában való megjelenítésének ötlete, immár megbízott menedzserként kerestem fel Kőbányán, Póka Egon iskolájában. Nem mondom, hogy nem kellett győzködnöm, szerencsére némi gondolkodási idő után ráállt az ajánlatra. Betartotta a szavát: a lehető legjobb muzsikusokból verbuválta a Kex Remake-nek keresztelt csapatot, akik „félszavakból is megértik egymást”. A próbák: elég egy pillantás, egy-egy félmondat, a többi már rutin és szakértelem dolga. Mint az egymásra rakott téglák (Figyelem! Ezek a téglák nem azok a téglák!) nyomán magasodó fal, épülnek, csiszolódnak a dalok. Kellő humorral, egymás iránti türelemmel, tisztelettel – sőt tapintható szeretettel – fűszerezve.
Janó szívós, kitartó munkával, nem utolsó sorban óriási ráérzéssel alakította ki és át az emblematikus szerzemények szerkezetét és egyáltalán mindent, amit a ma már félévszázados „befejezetlen” mű megkívánt. Manapság kevés előadóval találkozni, aki – csak ismételni tudom – effajta művészi alázattal állna a zenéhez. Önerőből, alulról építkezve, mindenfajta külső segítséget nélkülözve, mindent alárendelve a muzsika fensőbbségének.
Tóth János Rudolf zsigereiben ott lüktet a dzsessz, a soul, a rock, a blues és minden, amit évszázadok óta úgy hívnak – ZENE. Akinek érdes-karcos-füstös orgánuma véletlenül sem téveszthető össze senkiével. Akinek ujjai még baráti beszélgetések közben is nyugtalanul száguldanak föl-s alá a húrokon. Aki nélkül nem jöhetett volna létre az említett, egykori emblematikus csapat utódja. Vagy épp a Dioptriótól a Meeting Pointon át az Ütött-Kopott Angyalokig Janó bármely formációja. És aki nélkül ma szegényebb lenne a rock és a blues műfaja.

hoati


Megnyílt az MG Records lemezboltja
2020-11-12 | beszélgetések


A 2010-ben alakított MG Records lemezboltja november 5-én nyitotta meg kapuit Budapesten, az Üllői út 31. szám alatt. Ennek apropóján kérdeztem Matyasovszky Gézát, a lemezbolt ügyvezetőjét.

Folyamatosan bővül a zeneszolgáltatások köre, egyre többen online hallgatnak zenét. Ebben a helyzetben nem találják kockázatosnak, hogy webshop után lemezboltot is nyitnak?
Nagykereskedőként és kiadóként is tapasztaljuk, hogy a kétezres évek piaci csökkenése óta nem fogy tovább a lemezvásárlók köre. Sőt az utóbbi öt évben a vinyl, vagy ahogy itthon mondják a „bakelit” lemez újjá született, egyre több gyűjtő és alkalmi vásárló keresi őket. Ezzel párhuzamosan viszont a nagy hálózatok lemezkínálata folyamatosan csökken, kevés az olyan hely, ahol otthonos körülmények között lehet böngészni a lemezek közt.

Mi lesz az a plusz, amit a többi lemezbolthoz képest nyújtani tudnak?
Leginkább a választék nagysága, ami a szokottnál nagyobb nálunk. Kb. 10000 hordozó, főleg bakelit és CD van a polcokon, ami 6-7000 féle címből áll. A webáruházunkban a kínálat ennek is a sokszorosa. Új lemezeket árulunk, ebben nincs benne az adok-veszek, ami később még lehet, hogy bővíti a boltot. Ezen kívül kávézó-üldögélő hellyel is várjuk az ide látogatókat, ami megint csak nem szokványos.



Milyen zenei stílusok lesznek megtalálhatóak a kínálatban? Mely lemezkiadókkal vannak kapcsolatban?
Szinte minden zenei stílusban tartunk lemezeket a klasszikustól a metálig, a jelentősebb kiadókkal kapcsolatban vagyunk. Tartjuk a major kiadók és az indie labelek kiadványait is hazai és külföldi vonalon.

A vinyl a reneszánszát éri, érzékelhető nosztalgia övezi. Mekkora szerep jut ennek a hanghordozónak?
Nagyon erős a jelenléte, darabra kb. a kínálat fele. Sok limitált kiadvány van köztük, ami már nehezen hozzáférhető máshol.

Vásárlóként mely korosztállyal számolnak?
A kínálatból adódik, hogy a tizenhárom éves K-pop rajongóktól akár a szépkorú komolyzene hívőkig terjed a skála. Persze tisztában vagyunk vele, hogy pár hónap tapasztalat majd alakít ezen, lehet, hogy elbillen a mérleg valamilyen irányba.

Mekkora rész jut a blues zenének? Milyen blues újdonságokat tud ajánlani az olvasóinknak?
Blues lemezeink is vannak a keresletnek megfelelő arányban. Megtalálható pár klasszikus, mint John Lee Hooker, vagy Stevie Ray Vaughan, de speciális igényre be is tudunk szerezni bármit, amit a világpiacon gyártanak. Újdonságok közül most Eric Clapton Crossroads Guitar Festival set-jei jutnak eszembe.

hoati


William Shatner blues albumának egyik dalához rajzolt klipet Gróf Balázs
2020-11-04 | hír


William Shatner karrierje szorosan összefügg a Star Trek-sorozattal, amelyben Kirk kapitány szerepét alakította. A tévéképernyőn eltöltött hetven év alatt játszott persze más közkedvelt sorozatokban is: ott van például a T. J. Hooker vagy a Boston Legal, sőt jó néhány könyvet írt, és adott ki zenét is. Az utóbbira példa a 2018-ban megjelent karácsonyi lemeze, melyen többek között Henry Rollins, Joe Louis Walker, Ian Anderson, Billy Gibbons és Iggy Pop voltak a vendégei. A spoken word stílusban utazó popkulturális ikon október elején The Blues címmel új albumot jelentetett meg. A lemezre klasszikus bluesdalok feldolgozásai kerültek. Screamin’ Jay Hawkins 1956-ban született I Put A Spell On You című szerzeményéhez videoklip is készült. Ezt Gróf Balázs grafikus-animátor rajzolta, aki az elmúlt öt évben egyre szélesebb közönséghez jut el külföldre gyártott klipjeivel. „A Los Angeles-i Cleopatra Recordsnak már két videoklipet készítettem korábban, a másodikat L. Shankar idei albumához. A legendás indiai hegedűművész amúgy olyan halhatatlan zenészekkel dolgozott már együtt, mint Frank Zappa, Peter Gabriel, Phil Collins, és még felsorolni is szédítő, ki mindenkivel. Ez a klipem májusban jött ki, júniusban pedig megérkezett a következő felkérés a kiadótól William Shatner új lemezéhez. Kirk kapitánynak tetszettek az eddigi munkáim és mindenképp telefonon akarta nekem személyesen elmond­ani, hogy mit talált ki a saját videoklipjéhez. Végtelenül kedves és vicces volt a telefonban, amilyennek a rajongói világszerte ismerik. A munkálatok során szintén nagyon lelkesítő e-maileket kaptam tőle” – nyilatkozta oldalunknak a Pécsről származó, képregényeket és karikatúrákat is rajzoló Gróf. A tizennégy dalt felvonultató nagylemezen jó néhány neves zenész megfordult egy-egy nóta erejéig, ilyen pl. Kirk Fletcher, Sonny Landreth, Ronnie Earl és Albert Lee.

­
hoati